Neutral citation: [2007] CAT 23

IN THE COMPETITION Case No. 1073/2/1/06
APPEAL TRIBUNAL

Victoria House
Bloomsbury Place
London WC1A 2EB

26 July 2007

Before:

VIVIEN ROSE
(Chairman)
GRAHAM MATHER
VINDELYN SMITH-HILLMAN

Sitting as a Tribunal in England and Wales
BETWEEN:
TERRY BRANNIGAN
Appellant

_V._

OFFICE OF FAIR TRADING
Respondent

Mr Terry Brannigan appeared in person.
Mr Daniel Beard and Miss Anneli Howard (instructed by the Solicitor, Office of Fair
Trading) appeared for the respondent.

Heard at Victoria House on 14 May 2007

JUDGMENT



| INTRODUCTION

This is the judgment of the Tribunal on an appeal brought by
Mr Terry Brannigan against a decision of the respondent (“the OFT”).

Mr Brannigan was a proprietor of two local newspapers in the East Sussex
area. He claims that he was forced out of the market by the anti-competitive
conduct of two rival publishers of local newspapers: Newsquest plc

(“Newsquest”) and Johnston Press plc (“Johnston”).

Mr Brannigan complained to the OFT that both publishers had engaged in
exclusionary practices in breach of the prohibitions imposed by sections 2 and
18 of the Competition Act 1998 (“the Act”). It is common ground that this is
not a case which engages Article 81 or 82 of the EC Treaty.

The history of the OFT’s handling of Mr Brannigan’s complaint is described
in the Tribunal’s judgment delivered on 15 November 2006 [2006] CAT 28.
In that judgment, the Tribunal rejected the OFT’s application under Rule 10 of
the Competition Appeal Tribunal Rules 2003 S.I. 2003 No. 1372 (“the
Tribunal’s Rules™) to dismiss the appeal. That judgment also considers the
issue of admissibility raised at that stage by the OFT. In this judgment we set
out the factual background, the history of the handling of the complaint and
the previous proceedings before the Tribunal only so far as is necessary to
resolve the issues which were before us at the substantive hearing. At this
point, it suffices to say that, following a Tribunal hearing held in private on
28 April 2006, Mr Brannigan submitted a revised complaint to the OFT dated
31 May 2006 in which he set out his complaint against Newsquest in line with
the OFT’s statutory guidelines issued to complainants and third parties:
Guidelines on Involving Third Parties in Competition Act investigations
(OFT 451, April 2006). We refer to the document submitted by Mr Brannigan

as the “Revised Complaint”.



S.

The OFT decision currently under appeal was issued on 9 June 2006 in the
form of an annex to a letter sent to Mr Brannigan of that date. The relevant

Annex (“the Decision”) is headed:

“Whether, in the Complaint by Brannigan Publishing against

Newsquest and also Johnston Press Case (CE/3651-03), there

were reasonable grounds to suspect an infringement of

competition law under section 25 of the Competition Act 1998

(The ‘Act’).”
The text of the Decision is available on the Tribunal’s website' and for the
purposes of the main hearing before us it was treated by the parties as
comprising the non-infringement decision which is the subject of this appeal.
In the Decision the OFT concluded that there was no clear evidence that either
Newsquest or Johnston was dominant, either individually or collectively, in
the market for advertising space in free and paid-for regional and local
newspapers in East Sussex or that there were agreements which could have an
appreciable adverse effect upon competition. The OFT also found that much
of the behaviour complained of “can be justified as a vigorous competitive
response” and was “of too short a duration to pose a threat to serious
competition”. As a result the Decision concludes that “the grounds for the

OFT to have a reasonable suspicion that the Act had been infringed are weak.”

As well as the Decision, there was another Annex which assessed
Mr Brannigan’s complaint against the OFT’s criteria for investigation. That
Annex concluded that the OFT rejected the complaint “on the basis of its

administrative priorities”.

Mr Brannigan appeals to the Tribunal contesting the conclusions reached by
the OFT in its Decision. His grounds are set out in his Revised Notice of
Appeal dated 23 November 2006. A copy of that document is available on the
Tribunal’s website.” At the case management conference held on
23 January 2007, the Tribunal indicated that certain of the matters raised in the
Revised Notice of Appeal should not form part of the appeal since they did not

! http://www.catribunal.org.uk/documents/App1073Bran090606.pdf.
? http://www.catribunal.org.uk/documents/Note1073Bran090107.pdf.



10.

11.

12.

form part of either the original complaint or the Revised Complaint and were

not therefore part of the Decision.

The OFT served a defence to that Revised Notice of Appeal on
16 February 2007. We refer to that document as “the OFT’s Defence”.

In accordance with paragraph 3(1) of Schedule 8 to the Act it is now for the
Tribunal to determine the appeal “on the merits by reference to the grounds of

appeal set out in the notice of appeal”.

In paragraph 4 of the Revised Notice of Appeal, Mr Brannigan requested the
Tribunal to set aside the Decision, and/or to substitute an infringement
decision for the OFT’s non-infringement decision and/or remit the matter to
the OFT for further investigation and decision. At the hearing, however,
Mr Brannigan quite rightly recognised that there was insufficient material
before the Tribunal for it to consider substituting a finding of infringement.
His position was that the Decision should be set aside and the matter remitted

to the OFT under paragraph 3(2)(a) of Schedule 8 to the Act.

At the hearing which took place on 14 May 2007, the evidence adduced was
limited to that of Mr Brannigan confirming the truth of the matters which were
set out in his Revised Notice of Appeal. The OFT did not challenge that
evidence and did not adduce any evidence of its own. Neither Newsquest nor
Johnston had been involved in any way in the OFT’s handling of the
complaint and neither applied to intervene in the Tribunal’s proceedings. In
those circumstances the Tribunal did not consider it was appropriate to
undertake a substantial evidence gathering exercise on its own initiative, using
its powers under Rule 19 of the Tribunal’s Rules. The Tribunal must therefore
decide this case in the context of the facts placed before us and verified by Mr

Brannigan.



13.

14.

15.

16.

17.

11 FACTUAL BACKGROUND
Market overview

This case concerns competition among local newspapers in the East Sussex
area and in particular in the two towns of Lewes and Uckfield. Newspaper
publishers generate revenues from their newspapers through sales to both
readers and advertisers. Newspapers are of many different kinds varying
according to price (a newspaper may be sold or given away free to readers);
frequency (daily or weekly); circulation area (in local areas, across regions or
nationwide); time of publication (daily newspapers are often published in the
morning or evenings); means of distribution (sold via newsagents, home

delivery, left in stacks at stations) and editorial coverage.

As to the structure of the newspaper industry, Mr Brannigan’s evidence was
that:

“... there are 1,300 regional and local newspapers in the UK
today, including 25 mornings (19 paid-for and 6 free), 75
evenings, 21 Sundays, 529 paid-for weeklies, and 650 free
weekly newspapers.”

It is common ground that prior to the launch of Mr Brannigan’s newspapers
the Uckfield Life and the Lewes Life in March 2003, Newsquest, Johnston and
Daily Mail & General Trust (“DMGT”) distributed the main local newspapers

in East Sussex.

According to the Revised Complaint, Newsquest plc is the second largest
publisher of regional and local newspapers in the United Kingdom. Included
in its newspaper portfolio across East Sussex are the following weekly free
titles: Brighton and Hove Leader, Mid-Sussex Leader, South Coast Leader and
the Uckfield Leader as well as the daily paid for title The Argus. Newsquest

(Sussex) is said to have the only newspaper printing press in East Sussex.

Johnston offers the following weekly, paid for titles in East Sussex: Sussex
Express, Bexhill Observer, Eastbourne Gazette, Eastbourne Herald, Hastings

Observer, Rye and Battle Observer and West Sussex Gazette. Johnston also



18.

19.

20.

21.

offers a weekly free title in that area known as the Eastbourne Advertiser.
According to the Revised Complaint, the Johnston titles are printed in

Portsmouth (at paragraph 54).

Before the events which give rise to this appeal, the local newspapers
available in Uckfield were Johnston’s weekly paid-for Sussex Express,
Newsquest’s daily paid-for Argus and two weekly paid for titles the Kent and
Sussex Courier and East Grinstead Courier sold by Northcliffe which is part
of DMGT.

In Lewes, prior to Mr Brannigan’s entrance in to the market, Johnston
distributed its paid-for weekly title, The Sussex Express, and Newsquest,
through The Argus, a daily paid-for daily title. No other titles appear to be
published in that vicinity.

The background to Brannigan Publishing

From 1996 to November 2002 Mr Brannigan was employed by Johnston. He
worked in the advertising department of the Sussex Express which, as
described above, was a paid for newspaper distributed across the East Sussex
area including the towns of Lewes and Uckfield. After leaving Johnston, Mr
Brannigan decided to become a sole trader and set up his own newspaper
business. His intention was to create a ‘community business’, whose ethos
would be ‘life is local’. He sold his house and ‘put every penny’ into making
his business — trading as “Brannigan Publishing” — a success. In March of
2003, he launched two local, free newspapers in Lewes and Uckfield. They
were called Lewes Life and Uckfield Life. Those titles depended on

advertisements for their revenue.

To print those titles, Mr Brannigan needed access to a printing press. Initially
he had an agreement with Newsquest (Sussex) to print the papers at 2 am on
Friday mornings. Later this arrangement was cancelled at short notice and
instead the newspapers were printed by presses operated by Newsquest

(Essex) in Colchester. The circumstances in which the arrangement was



22.

23.

24.

25.

cancelled form one of the alleged abuses by Newsquest and is considered in

more detail below.

The change of printing arrangements had several consequences. The print slot
had to take place earlier than planned. It also meant Brannigan Publishing
incurred additional expense: on transport and on computers that would work

with the Colchester printing press.

The launch of the Uckfield Life and Lewes Life newspapers

In March 2003 publication and circulation of Uckfield Life and Lewes Life
began. Both titles were distributed to almost all the households in their local

arcas.

It appears that the first three months of trading by Brannigan Publishing went
well. Feedback from advertisers in Uckfield Life and Lewes Life was generally
positive. If his newspapers continued to prosper, Mr Brannigan expected a
turnover in excess of £250,000 in the first year of trading. Indeed, from 28
March 2003 to 13 June 2003 Brannigan Publishing is said to have generated a
turnover of around £50,000. Thereafter, however, Brannigan Publishing
began to run into difficulties. Again, these difficulties form the basis of Mr
Brannigan’s complaint that the statutory prohibitions were infringed so the
facts are set out in greater detail below. Briefly, Newsquest claimed that a
number of newspapers that they published in the East Sussex area used the
word “Life” in their title and that Mr Brannigan was thereby attempting to
“pass off” his newspapers as Newsquest titles. Although no formal steps were
taken by Newsquest to stop Mr Brannigan using the name, Mr Brannigan
states that the continued threat of litigation, which was never formally

retracted, caused him upset and expense.

Conduct in Uckfield

The main plank of Mr Brannigan’s case with regards to the alleged breach of

the Act arises from the launch of a free weekly title by Newsquest (Sussex)



26.

27.

28.

29.

30.

known as the Uckfield Leader a few months after the launch of Mr

Brannigan’s papers.

According to Mr Brannigan, the Uckfield Leader was a ‘market spoiler’. In his
opinion, the Uckfield Leader was a “fighting title” used by Newsquest to
defend the revenue of its paid for title, The Argus, against competition from
Brannigan Publishing. It is suggested that the launch of the Uckfield Leader
was timed to forestall Mr Brannigan’s fledgling newspapers. Mr Brannigan
also alleges that that Newsquest offered below cost rates for advertising to
businesses that placed advertisements in the Uckfield Leader if those
advertisers also promised not to advertise in his newspapers. This was done

with a view to driving the Uckfield Life out of the market.

Newsquest and Johnston allegedly made things difficult for Mr Brannigan in
other ways too. Members of staff at both publishers are said to have made
defamatory remarks and belittled Mr Brannigan’s publications. Mr Brannigan

also asserts that Newsquest targeted the methods of distributing Uckfield Life.

The intensity of Newsquest’s competition took its toll. According to Mr
Brannigan, the resulting flight of advertisers from Uckfield Life caused him to

fall into serious financial difficulties.

In Lewes, Johnston owns and publishes the leading newspaper, the Sussex
Express. The Argus, a Newsquest title, is also present. Unlike Uckfield, there
was no allegation of a “spoiler paper” or predatory behaviour on the part of
Johnston. Rather, Mr Brannigan suspects that Johnston and Newsquest
operated a tacit agreement that neither of them would launch a free newspaper
in Lewes. That agreement explained, according to Mr Brannigan, why

Newsquest retaliated against Mr Brannigan’s titles only in Uckfield.

In September 2003, Mr Brannigan was declared bankrupt. He had debts of
over £150,000. Brannigan Publishing had an estimated readership of some
45,000 households at the time. As Mr Brannigan put it in his Revised

Complaint:



“The whole ethos of my company was to be an integral part of
local life and to add a sense of community. We employed local
people; we ran community interest stories and campaigns and
were making a real difference to people’s lives. This strategy
could work on a nationwide basis with the cost effective nature
of desktop publishing nowadays. Unfortunately the newspaper
market seems to be a closed market nowadays with the majority
of publications being owned by just a few large companies.”

11 STATUTORY FRAMEWORK

Section 2 of the Act (“the Chapter I prohibition”) prohibits anti-competitive
agreements. Subject to various exclusions and exemptions, section 2 provides,

so far as material:

“2 Agreements ... preventing, restricting or distorting
competition
(1) ... agreements between undertakings, decisions by

associations of undertakings or concerted practices which —

(a) may affect trade within the United Kingdom,
and

(b) have as their object or effect the prevention,
restriction or distortion of competition within
the United Kingdom,

are prohibited unless they are exempt in accordance with the
provisions of this Part.

(2) Subsection (1) applies, in particular, to agreements,
decisions or practices which —

(a) directly or indirectly fix purchase or selling
prices or any other trading conditions;

(b) limit or control production, markets, technical
development or investment;

(©) share markets or sources of supply;

(d) apply dissimilar conditions to equivalent
transactions with other trading parties, thereby
placing them at a competitive disadvantage;

(e) make the conclusion of contracts subject to
acceptance by the other parties of
supplementary obligations which, by their
nature or according to commercial usage, have
no connection with the subject of such contracts

2



32. Section 18 of the Act imposes the Chapter II prohibition. Subject to certain

excluded cases, section 18 provides:

“18  Abuse of dominant position

(1) ... any conduct on the part of one or more undertakings
which amounts to the abuse of a dominant position in a market
is prohibited if it may affect trade within the United Kingdom.

(2) Conduct may, in particular, constitute such an abuse if
it consists in —

(a) directly or indirectly imposing unfair purchase
or selling prices or other unfair trading
conditions;

(b) limiting production, markets or technical
development to the prejudice of consumers;

(©) applying dissimilar conditions to equivalent
transactions with other trading parties, thereby
placing them at a competitive disadvantage;

(d) making the conclusion of contracts subject to
acceptance by the other parties of
supplementary obligations which, by their
nature or according to commercial usage, have
no connection with the subject of the contracts.

(3) In this section —

“dominant position” means a dominant position within
the United Kingdom; and “the United Kingdom” means
the United Kingdom or any part of it.”

33.  The Chapter I and II prohibitions are closely modelled on the corresponding
provisions of Articles 81 and 82 of the Treaty establishing the European
Community. Section 60 of the Act provides that, broadly speaking, questions
arising under Part I of the Act in relation to competition within the United
Kingdom are to be dealt with, so far as possible, and “having regard to any
relevant differences”, in a manner consistent with European Community law.
Under section 60(2) of the Act we must ensure there is no inconsistency
between the principles we apply, and the decisions we reach, and the
principles laid down by the Treaty or the European Court, and any relevant
decisions of that Court, in determining “any corresponding question arising in

Community law”.



34.

35.

36.

37.

Under Chapter III of the Act, entitled Investigation and Enforcement, the OFT
is given powers to investigate and enforce the prohibitions of Chapters I and
II. These include powers to conduct investigations (section 25), obtain
documents and information (section 26), and enter premises with or without a
warrant (sections 27 to 29). Section 25 provides that the OFT may conduct an
investigation where there are “reasonable grounds for suspecting” that there is

or has been an infringement of the Chapter I or Chapter II prohibitions.

The provisions governing appeals to this Tribunal are set out in sections 46 to
48 of the Act. Not every decision of the OFT can be challenged before the
Tribunal. Section 46 lists a number of “appealable decisions”. So far as is
relevant to this case, those decisions include a decision of the OFT as to
whether the Chapter I or Chapter II prohibitions have been infringed. A
decision by the OFT not to carry out an investigation under section 25 or to
reject a complaint otherwise than on the grounds that there has been no
infringement is not a decision which can be challenged in the Tribunal: see

Cityhook Ltd v Office of Fair Trading [2007] CAT 18, paragraphs 231-237.

By the time of the substantive hearing in this case, it was common ground
between the parties that the Tribunal had jurisdiction in this case because the
OFT had decided on the evidence before it that there had been no infringement
of the Chapter I or II prohibitions. Further, it was not disputed that Mr
Brannigan has a “sufficient interest” within the meaning of section 47(2) and

was therefore entitled to bring this appeal against the Decision.

The Tribunal’s powers on appeal are set out in paragraph 3 of Schedule 8 of

the Act, which provides:

“Decisions of the Tribunal

3.— (1) The tribunal must determine the appeal on the merits by
reference to the grounds of appeal set out in the notice of
appeal.

(2) The tribunal may confirm or set aside the decision
which is the subject of the appeal, or any part of it, and may —

(a) remit the matter to the OFT,

10



38.

v

There are a number of grounds of appeal set out in the Revised Notice of

Appeal. In accordance with the Tribunal’s Order made on 23 January 2007,

(b) impose or revoke, or vary the amount of, a
penalty,

(c)

(d) give such directions, or take such other steps, as
the OFT could itself have given or taken, or

(e) make any other decision which the OFT could
itself have made.

(3) Any decision of the tribunal on an appeal has the same
effect, and may be enforced in the same manner, as a decision
of the OFT.

(4) If the tribunal confirms the decision which is the subject
of the appeal it may nevertheless set aside any finding of fact
on which the decision was based.”

THE REVISED NOTICE OF APPEAL

this judgment deals with the following grounds:

(1) The OFT failed to comply with its own procedural rules by not
providing Mr Brannigan with a draft of the decision of 9 June 2006 so

that he could submit comments before they adopted the Decision.

(2) In relation to its finding that there had been no infringement of the

Chapter II Prohibition, the OFT erred:

(a) in its definition of the relevant geographic market. Mr
Brannigan alleges that the OFT wrongly failed to consider the
relevant local markets of Lewes and Uckfield, and that, in

Lewes, Johnston held a dominant position;

(b) in finding that neither Newsquest nor Johnston was

individually dominant in East Sussex;

(c) in finding that Newsquest and Johnston did not hold a

collective dominant position; and

11



(d) in concluding that the practices set forth in the revised
complaint were not abuses of a dominant position, contrary to

the Chapter II prohibition.

(3) In relation to its finding that there had been no infringement of the
Chapter I prohibition, the OFT wrongly concluded that there were no
agreements entered into by Newsquest and Johnston in breach of the

Chapter I prohibition.

\Y THE TEST WHICH THE TRIBUNAL MUST APPLY

The parties did not agree as to the grounds on which the OFT’s Decision can
be challenged before the Tribunal. The OFT took issue with the way in which
Mr Brannigan characterised the question which the Tribunal has to resolve. In
his written outline observations submitted for the hearing of 14 May 2007, Mr

Brannigan submitted that:

“9. My understanding of the position now reached is that the
OFT has concluded that there are no reasonable ground|[s] for
suspecting a breach of the competition rules. They say in their
letter of 9 June that

“... we have assessed whether, on the information available to
us, there are reasonable grounds to suspect an infringement of
competition law under section 25 of the Act. ... I regret to say
that, on the basis of the evidence that you provided to us, we
consider that the grounds for suspecting an infringement are
weak”

10.  This is the essence of this appeal. Did the OFT have
reasonable grounds to suspect that there had been an
infringement of the prohibitions in the Act. If the Tribunal
concludes that they did have reasonable grounds for suspicion
then I must succeed in this appeal.

14. The matter which the Tribunal must decide was whether
the OFT was wrong to conclude, on the evidence before it, that
the test set out in s 25 of the Act had not been met.”

12



40.

41.

42.

43.

Mr Brannigan referred to the Tribunal’s ruling in The Association of
Convenience Stores v the Olffice of Fair Trading [2005] CAT 36 where the
Tribunal considered whether the OFT had reasonable grounds for suspecting
that a market exhibited features which prevents, restricts or distorts
competition for the purpose of making a market investigation reference to the
Competition Commission (“the CC”) under section 131 of the Enterprise Act

2002.

The OFT contended that this was not the correct test. Counsel for the OFT
emphasised that the OFT’s decision not to start an investigation under section
25 of the Act is not an appealable decision for the purposes of section 46. The
OFT characterised the task for the Tribunal in the following way:

“9. The correct issue for the Tribunal to determine in this
appeal is whether the OFT was wrong in its conclusion in the
Decision that, based upon the evidence before it, there was
insufficient evidence to justify making an infringement
decision because, in summary there was no clear evidence of
whether:

9.1 Newsquest or Johnston, individually or collectively,
occupied a dominant position in a relevant market for
advertising space in free and paid for regional and local
newspapers in East Sussex and neither had committed any
abuse contrary to the Chapter II prohibition; and/or

9.2 [there was] an agreement, whether vertical or horizontal,
which could prevent, restrict or distort competition contrary to
the Chapter I prohibition.

10. In determining that question, the Tribunal should assess the
evidence by reference to the Napp standard of proof...”

The OFT rejected the analogy drawn by Mr Brannigan with the Association of
Convenience Stores case because that case concerned a different statutory
regime in which the Tribunal’s jurisdiction is clearly intended by the
legislation to be by way of judicial review of an OFT decision to refer or not

to refer a market for investigation rather than by way of a fresh hearing.

Given the heading of the Annex which comprises the Decision, one can

understand why Mr Brannigan thought that the question for the Tribunal was

13



44,

45.

whether there had been reasonable grounds justifying the launch of an
investigation under section 25. But the Tribunal finds that this is not in fact
the right question. The Tribunal is not tasked with considering whether the
OFT was right or wrong in deciding not to exercise its powers under section
25 because it had no reasonable grounds to suspect that there had been an
infringement of the prohibitions in the Act. That does not mean that the OFT
has an entirely unfettered discretion in the decision whether or not to exercise
those statutory powers. But any challenge to the reasonableness of the
exercise of its discretion in that regard must be brought in the Administrative

Court by way of judicial review rather than by an appeal to this Tribunal.

The Tribunal further does not consider that the Association of Convenience
Stores case assists Mr Brannigan since that ruling arose from a very different

statutory regime.

The Tribunal takes as its starting point the test set out in the judgment in
Freeserve.com plc v Director General of Fair Trading (“Freeserve.com’)

[2003] CAT 5. There the Tribunal stated as follows:

“101. In our view, at this early stage in the development of the
1998 Act, it is neither desirable nor possible to lay down hard
and fast rules as to the Tribunal’s approach in appeals brought
by complainants in a case where the Director has declined to
find that the conduct in question amounts to an abuse of a
dominant position within the meaning of the Chapter II
prohibition. Apart from anything else, there is an infinite
variety of circumstances in which such appeals may arise in
future cases. We think, however, it is useful to clarify certain
matters, in deference to the submissions that have been made,
even though it is not strictly necessary for us to do so in order
to reach a decision in this particular case. ...

106. It seems to us that the reference to an appeal “on the
merits” in paragraph 3(1) of Schedule 8 means, first, that the
Tribunal’s function is not limited to the judicial review of
administrative action according to the principles of judicial
review applied in the civil courts of the United Kingdom:
contrast, in this respect, sections 120 and 179 of the Enterprise
Act 2002. Nor is the Tribunal limited to the heads of review set
out in Article 230 of the EC Treaty, which are applicable to the
Court of First Instance. Nor do we see, in a case such as the

14



present, more than a distant analogy between the functions of
the Court of Appeal under CPR 52.11 and those of the Tribunal
under the 1998 Act. In our view, the position of the Tribunal is
as follows.

107. In appeals where there has been a finding of
infringement, it is clear that the Tribunal has a full jurisdiction
to find facts, make its own appraisals of economic issues, apply
the law to those facts and appraisals, and determine the amount
of any penalty. The Tribunal exercised such a jurisdiction in
Napp Pharmaceuticals v Director General of Fair Trading
[2002] CAT 1, [2002] CompAR 13. Where, however, the
justice of the case so requires, the Tribunal will not determine
the matter of infringement itself, but remit to the Director: see
Aberdeen Journals v Director General of Fair Trading [2002]
CAT 4, [2002] CompAR 167, at [177].

108. The 1998 Act does not distinguish between an
“infringement” and a “non-infringement” decision. The
Tribunal’s powers in Schedule 8, paragraphs 3(1) and 3(2) of
the 1998 Act apply equally, whether it is a decision of non-
infringement, or a decision of infringement. Similarly, the
Tribunal’s powers under its Rules, for example to order
disclosure of documents or examine witnesses, do not
distinguish between “infringement” and ‘“non-infringement”
decisions. Indeed, in some cases, a decision by the Director of
“non-infringement” may well be as lengthy and detailed, and
may have involved as complex an investigation, as a decision
of infringement.

109. For these reasons, we do not think that, as a matter of
law, the legal scope of the Tribunal’s statutory jurisdiction
under the 1998 Act differs according to whether the decision in
question is one of “infringement” or “non-infringement”. To
give one example, even where the Director has taken a decision
of “non-infringement”, it may be open to the Tribunal in an
appropriate case to substitute a decision of “infringement”,
rather than remit the matter to the Director, provided that the
Tribunal has all the necessary material before it, and the rights
to be heard of all parties have been fully respected: that was the
course followed by the Tribunal in //B and ABTA v Director
General of Fair Trading (“the GISC case™) [2001] CAT 4,
[2001] CompAR 62.

110. It follows, in our view, that whether it is an
infringement or a non-infringement decision, the Tribunal has,
in principle, jurisdiction to hear an appeal on the merits, that is
to say to decide whether the Director has made an error of fact
or law, or an error of appraisal or of procedure, or whether the
matter has been sufficiently investigated. That conclusion is

15



46.

not, it seems to us affected by section 58 of the Act: see
Claymore Dairies Limited v Director General of Fair Trading,
[2003] CAT 3, at[176]. ...

114. We add that, in our view, in accordance with general
principles, in complainants’ appeals the onus is on the
complainant to persuade the Tribunal that the relevant decision
should be set aside. In that respect, we recognise that many
complainants will face the difficulty that the Director will
normally have much greater access to the facts than they do.
That is particularly true of the specialist regulators, such as the
Director in this case. In addition, some complainants may be
small- and medium-sized enterprises, without access to legal
advice and only a rudimentary knowledge of the sometimes
complex issues of competition law. What, it seems to us, a
complainant needs to do is to persuade the Tribunal that the
decision is incorrect or, at the least, insufficient, from the point
of view of (i) the reasons given; (i1) the facts and analysis relied
on; (ii1) the law applied; (iv) the investigation undertaken; or
(v) the procedure followed.

115. In order to persuade the Tribunal that the decision is
incorrect or insufficient on an issue of fact or appraisal,
complainants should normally seek to produce evidence, rather
than relying on unsupported assertion. This applies particularly
to sophisticated complainants with the resources to present a
properly supported case. For a complainant who lacks
resources, it should normally be possible at least to explain in
plain business terms how a particular course of conduct
adversely affects the complainant’s own ability to compete in
the market, with supporting information about its own business,
without necessarily embarking on any complex legal analysis.”
This approach was also adopted by the Tribunal in Claymore v Office of Fair
Trading [2005] CAT 30, paragraphs 167-170 and in Albion Water Limited v
Water Services Regulation Authority (Dvwr Cymru/Shotton Paper) [2006] CAT

23, paragraphs 287-291.

As the Tribunal recognised in Freeserve.com although the grounds of appeal
are the same whether the Tribunal is considering an infringement or a non-
infringement decision, the nature of the Tribunal’s task will depend on the
“infinite variety” of circumstances. The grounds listed in Freeserve.com may
be straightforward to apply in the case of an infringement decision. In the
case of a non-infringement decision, the nature of the Tribunal’s task will

depend on why the OFT concluded in a particular case that there had been no

16



47.

48.

infringement and on the extent of any investigation that the OFT had

undertaken before coming to that conclusion.

In Mr Brannigan’s case the OFT undertook no investigation — it came to its
non-infringement decision on its assessment of the evidence that Mr
Brannigan placed before it bringing to bear, as counsel for the OFT put it, its
experience and its breadth of knowledge. Mr Brannigan has repeatedly
requested the OFT to follow up the lines of inquiry that he has suggested and
indeed it may well be that even a limited degree of engagement by the OFT in
pursuing Mr Brannigan’s complaint could have gone a long way either to
establishing the existence of an abuse or alternatively to exonerating
Newsquest or Johnston. But counsel for the OFT pointed out that the OFT 1is
dealing not only with a plethora of cases but also with a wide range of matters
other than enforcement. As counsel for the OFT put it during the course of

argument:

“Furthermore, when it comes to the practicality of dealing with
cases it is not simply a matter of saying, “We will make one or
two phone calls”. We have to maintain a case team in order to
deal with these matters, we have to think about what the
outcome of any phone calls are going to be. Are we going to
scrutinise them further? What are we actually going to do in
relation to the planning of our process of our going forward?
That is why we have the process and the threshold of dealing
with investigations formally under section 25, where we look at
matters and we decide whether or not we are going to proceed
to a full investigation and commit the necessary resources. We
recognise there may be meritorious competition cases out there
that are not getting full investigation. That must be a
possibility. No regulator could possibly suggest otherwise, but
that is not the test.” (Transcript, 14 May 2007, pp. 18-19)

In considering how the Tribunal should approach the grounds listed in the
Freeserve.com decision in this case, error of law or error of procedure present
no difficulties. But where there has been virtually no investigation of the
facts, the task of the Tribunal in determining whether the OFT has made a
material error of fact or a material error of appraisal or has failed to investigate
the matter sufficiently is more problematic. Counsel for the OFT accepted

that even where no investigation has been carried out, it was possible to

17



49.

50.

envisage “an extreme example of an error of fact that could undermine a non-
infringement decision” for example where it was apparent that the OFT had
got something ‘“fundamentally wrong” the Tribunal would be entitled to
overturn the decision (Transcript, 14 May 2007, pp. 14-15). But he argued
that in considering whether there has been an error of appraisal or insufficient
investigation, it is more difficult to see how that can properly be a reasonable
ground of challenge in a case such as this, without the Tribunal straying into a

review of the OFT’s refusal to investigate the matter further.

Counsel for the OFT referred us to passages in the judgments of the Tribunal
in Napp Pharmaceutical Holdings Ltd v Director General of Fair Trading
(“Napp”) [2002] CAT 1 and JJB Sports Plc and Allsports v Office of Fair
Trading (“JJB”) [2004] CAT 17 concerning the standard of proof for the
finding of an infringement of the Chapter I and II prohibitions. The Tribunal
accepts that in order to find an infringement of the Chapter II prohibition, the
OFT must be satisfied on the balance of probabilities that each of the elements
referred to in section 18 of the Act is established. However, we did not find
reference to the discussion of the civil standard of proof in Napp and JJB
helpful in deciding how to approach the Tribunal’s task in this appeal.
Clearly, the burden of establishing that one of the grounds listed in
Freeserve.com exists lies on Mr Brannigan. But the Tribunal did not, in the
Freeserve.com judgment, place any particularly high standard of proof on an
appellant who brings an appeal against a non-infringement decision and we do

not see that there is any justification for imposing such a burden.

We therefore approach this appeal on the basis that the grounds of challenge
are as set out in paragraph 110 of the Freeserve.com judgment and that the
Tribunal’s task is to consider whether, on the basis of the facts available to the
Tribunal, Mr Brannigan has established that one of the grounds listed in

Freeserve.com is made out.

18



51.

52.

53.

VI THE GROUNDS OF APPEAL
1) Failure to consult Mr Brannigan before adopting the Decision

The background to the adoption by the OFT of the Decision is described in the
Tribunal’s earlier judgment in this case, [2006] CAT 28. At the private
hearing which took place before the Tribunal on 28 April 2006, the argument
focused on whether there was an appealable decision before the Tribunal in
respect of which the Tribunal had jurisdiction under section 47 of the Act.
That hearing was attended by Mr Vincent Smith, then Director of Competition
Enforcement at the OFT. In the course of the hearing, (see Transcript of the
hearing, page 28) Mr Smith gave an undertaking to the Tribunal that he would
have Mr Brannigan’s complaint revisited and that the OFT would reach a view
on “whether or not at the very least there is reasonable ground to suspect an

infringement as a result of the material that Mr Brannigan has put to us”.

In the light of that undertaking given by Mr Smith, the Tribunal adjourned the
matter for 28 days to enable Mr Smith’s undertaking to be implemented. The
OFT also undertook to update the Tribunal on progress by 19 May 2006. On 2
May 2006, Edwin Coe, a firm of solicitors at that time providing advice to Mr

Brannigan (but not solicitors on the record) wrote to the OFT stating:

“On our part our client is to collate additional material, put it in
an appropriate form and submit it to the Office. As was made
clear and recorded in the transcript, we do not foresee that this
is going to look radically different from the submission already
made”.

The OFT wrote to the Tribunal on 18 May 2006 stating that it had not yet
received the Revised Complaint from Mr Brannigan but that they understood
it was in the course of being prepared by him. The Registrar of the Tribunal
asked that the parties should update the Tribunal as to the current state of
progress with the OFT’s reinvestigation by 5 pm on 9 June 2006. The Tribunal
thus “somewhat reluctantly” agreed to a three week extension of the
adjournment stating that “As is clear from the face of the transcript of the
private hearing on 28 April 2006, the Tribunal envisaged that the time period

of 21 days to review the situation and the adjournment of the hearing for 28

19



54.

55.

56.

days would be sufficient ... and that the OFT would give this investigation
fresh impetus.” Pending receipt of Mr Brannigan’s revised complaint, the
Tribunal saw no reason why the OFT’s case team could not reconsider the

material previously submitted.

In the event, the Revised Complaint was sent to the OFT on 31 May 2006 and

the Decision was issued on 9 June 2006.

The parties’ submissions

Mr Brannigan submits that the OFT failed to give him the opportunity to
comment on its findings before issuing the Decision, contrary to the principles
laid down by the Tribunal’s judgment in Pernod Ricard & Others v Office of
Fair Trading (“Pernod”) [2004] CAT 10. There, the Tribunal held that, in the
circumstances of that case, the complainant should have been afforded a
structured opportunity to be heard by the OFT before certain decisions were
taken, in particular when it decided to discontinue its examination of the
complaint. Relying on Pernod, Mr Brannigan submits that, under section 60 of
the Act and as a matter of domestic administrative law, there ought to be “an
implied obligation on the OFT to consult the complainant of its decision not to
proceed on a complaint and the OFT’s assertions unless there are exceptional

circumstances.”

Mr Brannigan also refers to the right of a complainant at Community level to
be consulted before the Commission rejects a complaint: see Article 7 of
Commission Regulation (EC) no. 773/2004 of 7 April 2004 relating to the
conduct of proceedings by the Commission pursuant to Articles 81 and 82 OJ
[2004] 123/18, (“Regulation 773/2004’). Mr Brannigan submits the position
should be the same in the United Kingdom. The circumstances in which the
Decision was adopted are, Mr Brannigan argues, irrelevant since the Decision
still affects his interests. This fact alone should “trigger the safeguards offered

by administrative law”.

20



57.

38.

59.

60.

Mr Brannigan also takes issue with paragraph 28 of the OFT’s Defence which
he considers indicates that the value of consultation only applies to
commenting on evidence submitted by others. In his view, the right to be
consulted also exists to provide an opportunity to correct mistaken inferences
the OFT may have drawn from evidence submitted by the complainant or to

provide further evidence where possible.

The OFT’s primary submission was that there was no unfairness in the
procedure or prejudice suffered by Mr Brannigan but also that there was in
any event no duty to consult Mr Brannigan, given the particular circumstances

of this case.

The OFT submits that the manner and circumstances in which the decision
was taken did not give rise to an obligation to consult Mr Brannigan. The
Decision was taken in the context of proceedings before the Tribunal and as a
result of Mr Smith’s undertaking to the Tribunal at the hearing on 28 April
2006. The OFT understood that the Tribunal expected it to review the
material put forward and set out its views on the merits of the case by 9 June
2006, which it duly did. There was no suggestion at any point during the
proceedings before the Tribunal that there would be any form of consultation
prior to a decision. Further, the correspondence between the Tribunal and the
OFT seeking an extension of the adjournment did not indicate that it was
expected that there would be a consultation stage after receipt of Mr
Brannigan’s Revised Complaint. Consultation on the proposed decision would

not have been feasible within the time available.

So far as domestic procedure is concerned, it is the OFT’s case that there is no
statutory requirement on it to consult a third party before taking its decision.
The procedural requirements in this regard are set out in section 31 of the Act
and in Rule 4 of the OFT’s Rules Order 2004, S.I. 2004 No. 2751. The OFT
submits that its Guidelines on Involving Third Parties in Competition Act
investigations (OFT 451, April 2006) do not apply in this case as the Decision
was adopted in the context of proceedings before the Tribunal. The OFT

submits that general principles of domestic administrative law do not require

21



61.

62.

the OFT to have consulted Mr Brannigan before adopting the decision. There
is, moreover, no allegation that the OFT breached any legitimate expectations

on the part of Mr Brannigan.

From a European law perspective, it is true that under Article 7 of Regulation
773/2004 complainants are to be given an opportunity to make their views
known to the European Commission in writing before their complaint is
rejected. The relevance of the position in Community law to domestic
competition law is governed by section 60 of the Act, but section 60 was not
intended to import purely procedural principles so the Tribunal should not
read across the rules contained in Article 7 into the domestic procedure. Even
if the position in the Community were relevant (which is strenuously denied),
the OFT submits that the comparable situation to this case would be if the
European Commission had given a similar undertaking to reconsider a
complaint in the course of proceedings in the Court of First Instance. In such
circumstances, it is not clear that the Commission would be under a duty to

consult the relevant complainant.

The OFT also submits that, even if Mr Brannigan should have been given an
opportunity to comment upon a draft of the decision, he has suffered no
prejudice as a result of the alleged failure to consult; see Apex Asphalt &
Paving Co Ltd v Office of Fair Trading [2005] CAT 4. Nothing in the OFT’s
procedure has compromised the fairness and transparency of the consideration
of Mr Brannigan’s complaint. The appellant is in exactly the same position as
he would have been in had the OFT been aware that it was required to consult
before adopting the contested decision. Mr Brannigan has not set out how or
in what ways the procedure was unfair or resulted in any prejudice to him, i.e.
in what way his submissions might have been different if he had been given an
opportunity to comment on a draft of the Decision. The OFT submits that Mr
Brannigan has had a number of opportunities to put forward any information
which would have had a bearing on the reconsideration of his complaint. In
those circumstances, even if a draft of the Decision had been provided there is

no reason to consider that Mr Brannigan would have provided any relevant or

22



63.

64.

persuasive material had such a consultation been afforded which would have

changed the OFT’s view on the merits.

The Tribunal’s Analysis

It is common ground that, in the present case, Mr Brannigan was not given the
opportunity to submit his views to the OFT between the time that he submitted
his Revised Complaint and the time the Decision was adopted. Whether or not
a duty to consult the complainant arose in the present case, the Tribunal
considers it appropriate first to look at the consequences allegedly flowing

from this failure.

The relevant law on procedural irregularities in the context of administrative
procedures was considered by this Tribunal in Apex. The Apex case concerned
alleged defects in the notice that the OFT was required to serve on the parties
alleged to have infringed the Act, setting out the allegations made against
them. Under the OFT Rules in force at the time the notice in Apex had been
served, the notice required was referred to as a “Rule 14 Notice” but this was
subsequently replaced by a requirement for a Statement of Objections. At
paragraph 100 the Tribunal, after reviewing the case law of the Community
Courts (particularly Case T-48/00 Corus UK Ltd v Commission
[2004] ECR 1I-2325) and English law (R v Immigration Appeal Tribunal, ex p
Jeyeanthan [2000] 1 WLR 354), set out the principles that apply to a breach of
the right to be heard (omitting authorities):

“... (f) however, it is not appropriate for the Tribunal to
annul a decision on the basis of omissions in a preparatory
document such as a Statement of Objections/Rule 14 Notice
which have no repercussions on the defence of the
undertaking concerned. The crucial question is whether the
defence was affected by the defect;

(g) it is relevant to ascertain in what way the conduct of the
administrative procedure and the content of the contested
decision might have been different were it not for the
defect;

(h) if the arguments put forward before the Court are
substantially the same as those appearing in the reply to the
Statement of Objections/Rule 14 Notice, the likely

23



65.

66.

67.

conclusion is that the conduct of that administrative
procedure would not have been different.

(1) essentially, the question is whether the defect can be
cured fairly: the Tribunal's task is to seek to do what is just
in all the circumstances.”

It follows from this case-law that a decision is unlawful by reason of a
procedural irregularity only in so far as the irregularity has an adverse effect
on a party’s ability to defend his interests. Failure to consult can vitiate the
administrative procedure only if it is shown that the procedure could have had

a different outcome if the rules had been observed.

Mr Brannigan submitted in his outline observations of 13 April 2007 that he
was prejudiced in the manner in which he was able to put forward his case.
However, in the specific circumstances of the present case we are unable to
find that Mr Brannigan has in fact been caused any prejudice. We do not
consider that it is sufficient for Mr Brannigan merely to say that the Decision
affects his interests or that he lost an opportunity to make representations
without indicating what difference that opportunity could have made to his
responses had he been consulted. It was apparent to the parties following the
adjournment of the hearing on 28 April 2006 that the opportunity then being
given to Mr Brannigan to submit a revised complaint for the OFT to consider
pursuant to Mr Smith’s undertaking was intended to enable him to put forward
any information and argument that he wanted the OFT to consider. The
Revised Complaint sent to the OFT on 31 May 2006 was a fully argued
document, supported by such evidence as Mr Brannigan was able to provide.

We therefore reject Mr Brannigan’s submissions on this ground.

Accordingly, it is not necessary for the Tribunal to consider the application of
the principle established in Pernod or the possible application of section 60 of
the Act to the procedural principles to be applied in the application and

enforcement of the competition rules.

24



68.

69.

70.

(2) Infringement of the Chapter 11 Prohibition
(a) Definition of the relevant market

The first step in determining whether there has been an infringement of the
Chapter II prohibition is to define the relevant market in which the existence
of dominance is to be assessed. There was no significant disagreement
between the parties over the definition of the relevant product market in this
case. The OFT concluded in its Decision (paragraph 8) that “the most
probable product market .... is advertising space in free and paid-for regional
and local newspapers”. This was not challenged in the Revised Notice of

Appeal.

There was some disagreement, however, about the definition of the geographic
market. The geographic market can be defined as the territory in which all
traders operate under the same conditions of competition in so far as concerns
the relevant products. It is not necessary for the objective conditions of
competition between traders to be perfectly homogeneous. It is sufficient if
they are the same or sufficiently homogeneous: see Case 27/76 United Brands

v Commission [1978] ECR 207, paragraphs 44 and 53.

In the Decision the OFT came to the following conclusion:

“9 The narrowest geographic markets would be one centred on
Uckfield and the other on Lewes but wider ones such as East
Sussex may be appropriate.

10 In Uckfield, the main competition for Brannigan’s Uckfield
Life appeared to have been from the paid-for titles of
Johnston’s Sussex Express, Northcliffe’s Kent and Sussex
Courier, Newsquest’s Argus as well as Newsquest’s free
Uckfield Leader.

11 In Lewes the competition for Brannigan’s Lewes Life
appeared to have been from the paid-for titles of Johnston’s
Sussex Express and Newsquest’s Argus.

12 It is unclear how much of the advertising content of the
newspaper titles in these towns, other than the Uckfield Leader
and Uckfield Life and Lewes Life, were specifically geared
towards the residents. But, as already mentioned, there must

25



71.

72.

have been sufficient competition for the content for Johnston,
which appeared to have had the most readership in both towns
prior to the appearance of the free newspapers, to be as
concerned as Newsquest about the Uckfield Life and Lewes
Life. The ability of advertisers to switch between the regional
and the local publications in both towns would suggest that the
regional newspapers might have been acting as competitive
constraints on local prices for advertising. More generally,
regional newspapers also had overlapping readership areas
enabling advertisers to switch between them and, because of
this, they also acted as price constraints on each other. The net
result is that there is likely to have been a chain of substitution
covering all regional and local newspapers throughout East
Sussex if not further afield making the geographic market at
least as wide as East Sussex (if not wider). Brannigan appeared
to have supported this definition in his allegation that the main
aim of Newsquest (Sussex) was to foreclose the East Sussex
market.

13 The possibility of price discrimination against truly local
advertisers, which might support the narrower market
definitions, is not ruled out. However, it would be difficult to
partition publications in this way in any economic analysis.
Also, whether or not the geographic market may have been
narrow or wide is unlikely to have changed any findings on
dominance.

5.1.3 Conclusions on Relevant Market

14 The relevant market was advertising space in free and paid-
for regional and local newspapers in East Sussex”.

The Revised Notice of Appeal challenged this on the basis that the OFT
should have considered that the relevant markets were the local markets of

Lewes and Uckfield.

The Tribunal has not identified any material error of fact or law in the OFT’s
approach to the definition of the relevant geographic market. In any event,
since both parties went on to analyse the facts of the case on the basis either
that the relevant geographic market was East Sussex or that it was the
individual towns of Lewes and Uckfield, this is not a matter on which the

Tribunal needs to come to a definite conclusion.

26



73.

74.

75.

76.

77.

(b) Single firm dominance

The classic definition of dominance is that it is:

“a position of economic strength enjoyed by an undertaking
which enables it to prevent effective competition being
maintained on the relevant market by affording it the power to
behave to an appreciable extent independently of its
competitors, customers and ultimately of its consumers” (see
Case 27/76 United Brands v Commission [1978] ECR 207,
paragraph 65)

An undertaking will not be dominant unless it has substantial market power
and market power is more likely to exist if an undertaking (or group of

undertakings) has persistently high market shares.

In the market for local newspapers, market share is generally calculated on the
basis of each publisher’s share of advertising revenue generated by the
relevant products in the relevant geographic areas. Figures for advertising
revenue for individual titles are, generally, considered confidential by
publishers and are not in the public domain. Because the OFT has not
investigated either Mr Brannigan’s original complaint or his Revised
Complaint, it has not asked Newsquest, Johnston or the other publishers active
in the relevant markets to provide advertising revenue figures for their

newspapers in the East Sussex, Lewes or Uckfield areas.

Three separate bases have been put forward in this case as possible indicators
of market power: readership figures, share of titles published in the area and
Mr Brannigan’s estimates of advertising revenue derived from published

sources. We shall address the merits of each such basis in turn.

(i) Readership figures

In the Decision the OFT stated:

“18 There were no reliable figures available for advertising
revenue which would have provided a more accurate estimate
than readership of any market share relating to a product
involving advertising space, particularly where free
publications are involved. With free publications actual
readership may be quite low, despite claims of total coverage in
an area, because a significant number of recipients would treat

27



78.

79.

the publication as unwanted junk mail. Nevertheless, readership
figures can act as rough proxy for share of advertising revenue,
on the basis that publications which have the best distribution
attract proportionately higher revenue ...”

The readership figures on which the OFT relied in the Decision were those
provided by Mr Brannigan in his Revised Complaint. Mr Brannigan told us
that the figures he supplied were “widely available through the market”: see
Transcript, 14 May 2007, p.2. For a paid-for newspaper the readership figure
is derived by expressing the number of papers sold as a percentage of the total
population of the relevant area. For free newspapers, the readership figure
comprises the percentage of the population to which the newspaper is
delivered. The readership figures Mr Brannigan sets out in the Revised

Complaint were as follows:

(a) In East Sussex, Newsquest publishes five papers and readership figures
are available for four of those five. If one adds up the readership
figures for those four newspapers, one arrives at an overall readership
figure for Newsquest’s papers of 35.73%. Johnston’s readership figure

compiled in a similar way is put at 37%.

(b) In Lewes where Newsquest’s Argus is the only daily paid-for title
available, the daily average readership figure for the paper is 25.01%
of adults. Johnston publishes the only other local newspaper, the

weekly paid for title Sussex Express. This has a readership of 70%.

(c) In Uckfield, Mr Brannigan states that the average readership of the
Newsquest Argus is 7.06% with Johnston’s Sussex Express having a
readership figure of 30.6% and the other two newspapers, Kent &
Sussex Courier and East Grinstead Courier having a readership of

14.03% and 1.12% respectively.

The OFT’s conclusion on dominance, on the assumption that the two towns
constituted separate relevant markets, was that based on readership, it was
Johnston rather than Newsquest which appeared to have the biggest readership
by far in both towns prior to the entry of the free newspapers (that is Mr

Brannigan’s two papers and Newsquest’s Uckfield Leader). Newsquest was in

28



80.

81.

fact the smallest of the main players in both towns, particularly Uckfield, and

therefore it is unlikely to have had any local dominance.

The OFT concluded that local dominance of Newsquest in either Uckfield or

Lewes “is therefore not plausible”.

With regard to Johnston’s readership figure of 70 per cent in Lewes, the
Decision stated that it was “unclear” whether Johnston was able to act
independently of its competitors or customers. The OFT stated as follows

(footnotes and cross reference omitted).

“20 ... In Lewes, Johnston had a readership of 70% with only
one other competitor, Newsquest, having a readership of 35%.
The fact that both newspapers were regional would suggest
that, as advertising vehicles, they could only ever have a
limited impact in the town and that they might represent poor
value for advertisers wishing to target their advertisements
solely at the residents of the town. Due to overlapping
readership areas of different publications, it is likely that
advertisers interested in regional advertising would have prices
in the overlapping publications constrained as a result of chains
of substitution. However, as mentioned above ... prices for
truly local advertisers would not be constrained and Johnston
would be able to price discriminate against such advertisers
because its newspaper would be the main vehicle for
advertising unless Newsquest was able to act as a competitive
constraint.

21 Readership data suggested that, in Lewes, Newsquest was in
a relatively weak position. Nevertheless, Brannigan had not
alleged anywhere in his complaint that either Newsquest or
Johnston were earning supra-normal profits and that Brannigan
entered the market in Lewes to provide advertisers with a more
competitive alternative. Indeed, Mr Brannigan the owner
indicated that when he worked for Johnston, between 1996 and
2002, he worked hard to become sales person of the year and
build up a profitable area for the company. This suggests that
Johnston’s advertising operations in Lewes and surrounding
East Sussex (Mr Brannigan’s sales area) were not that
profitable when Mr Brannigan joined, that it had to compete
with rival publications to win customers and, as a result, was
not making supra-normal profits because of its market position.

22 Such a picture does not indicate markets occupied by

dominant companies. In contrast it is characteristic of normal
competitive markets. As a result, it is doubtful that Johnston

29



82.

83.

&4.

85.

was dominant in either town despite its leading market shares
for readership.”

On the alternative basis that the relevant geographic market was East Sussex

rather than the two towns, the OFT concluded as follows:

“23 If a wider geographic market definition is adopted, such as
East Sussex, the picture does not become any clearer.
Brannigan’s estimates of readership figures for Newsquest’s
publications were 36% and for Johnston’s 37% which suggests
a more evenly balanced situation than that in the local towns
and that neither is likely to have been dominant. The increase in
Newsquest’s readership as the market is widened, and the
corresponding reduction of any local market power that
Johnston might have, is to be expected because nationally
Newsquest has a slightly larger readership than Johnston. Also,
as the geographic market is widened bigger players in the
national market, such as Northcliffe (DMGT), come into the
frame and would have reduced any market power that either
Newsquest or Johnston might have had in more local markets.
Brannigan had not provided any readership figures for the
DMGT in East Sussex. The only conclusion that can be drawn
on the basis of the readership figures provided is that as before
Johnston, rather than Newsquest, is probably the market leader
in the wider geographic market of East Sussex. This suggests
that it would be difficult to reach a conclusion that Newsquest
was dominant in East Sussex.”

The OFT went on to consider the other factors relevant to whether market
power exists. It found that the ability of major advertisers to switch between
rival publications suggested that prices would be constrained and no publisher

could have market power.

Having regard to the limited information available to the OFT, there are no
grounds on which the Tribunal can determine that the decision that there was
no individual dominance was flawed by an error of law or of fact or of
appraisal. In the Uckfield market, neither Newsquest nor Johnston’s

readership figures approach the levels which are characteristic of dominance.

In the Lewes market, Johnston’s readership figure of 70 per cent is
substantially greater than Newsquest’s readership. When considering this 70
per cent figure, it is important to recognise the limitations of regarding

readership figures as a proxy for market share figures and hence as a means of

30



86.

87.

establishing the existence of significant market power. Readership figures in a
particular area may well add up to more than 100 per cent; even calculating a
publisher’s aggregate readership figures may overstate the position since
residents may read or receive through their door more than one paper from the
same publisher. One cannot, therefore, simply treat readership figures as akin
to market share and apply the principles derived from the Community case law
on dominance to those figures. The OFT concluded that this readership figure
did not establish that Johnston was dominant in either town despite its leading
market shares for readership, for the reasons set out in paragraphs 20 — 22 of
the Decision (see paragraph 81, above). The Tribunal accepts that the 70 per
cent readership figure was not sufficient, in itself to establish a position of

significant market power on the part of Johnston.
(ii) Share of titles

In addition to readership figures, the Revised Complaint relied on a figure
which represents the percentage of titles available in the relevant geographic
market produced by the particular publisher. Thus, within East Sussex, Mr
Brannigan states that Johnston and Newsquest have a joint market share of
72.22 per cent because they control 13 titles of the 18 available across East
Sussex. The Tribunal does not regard figures based on simple share of titles

as giving any indication of market power.
(iii)  Estimates of advertising revenue

Finally in the Revised Notice of Appeal, Mr Brannigan sets out his estimates
of advertising revenue. These revenue and resulting market share figures are
taken from a draft letter written but not sent to the OFT in October 2006 and
attached to the Revised Notice of Appeal. This letter was first seen by the OFT
only after the adoption of the Decision. Mr Brannigan states that although
figures for Newsquest (Sussex) are not available, he calculates that the papers
that Newsquest (Sussex) produces generate an annual advertising revenue of
£10,530,000 (54%), those of Johnston £5,278,000 (27%); those of Northcliffe
£2,600,000 (13%) and that of Trinity £1,040,000 (5%). In that draft letter Mr

Brannigan describes how he has compiled the figures:

31



88.

89.

90.

(13

. Although I am now thoroughly on the outside of the
industry having lost everything I had worked for over several
years of experience, I have tried to come to some safe
assumptions based on industry figures and my experience to
help the OFT and the CAT glean that there could be the basis
of presuming market dominance by Newsquest (Sussex) in my
case for anti-competitive behaviour under Chapter Two of the
act. All figures are based on the lowest assumptions of figures
I know were being achieved during my time at Johnston Press
up to 2002 and our regular use of market share figures at that
time and are used as a safe guideline, though it is highly likely
if not probable that the actual figures would be drastically
higher on full investigation by the OFT ...”

At the hearing the Tribunal asked Mr Brannigan about the discrepancy
between the relative readership figures in East Sussex (Newsquest 36% and
Johnston 37%) and the advertising revenue market share figures (Newsquest
54% and Johnston 27%). Mr Brannigan explained that this could be because
Newsquest charged higher rates for advertising in their newspapers than
Johnston because the Sussex Express was in fact five titles split up over the
region. Further, Newsquest’s is a daily paper whereas Johnston’s titles are

weekly.

The OFT’s response to these figures based on advertising revenue was that the
material does not provide persuasive evidence to undermine the conclusions in
the Decision and that they were not reliable figures upon which the OFT could
base a change in the approach it had previously taken. The OFT point out that
the information is Mr Brannigan’s personal estimate based on his assumptions

and knowledge of the industry and that they are not reliable figures.

Further the OFT claims that the estimates contradict previous estimates given;
in a letter from Mr Brannigan’s then solicitors to the OFT in March 2004 he
gave the annual advertising revenue for Newsquest in East Sussex as
£7,280,000 and for Johnston as £8,320,000. Part of this difference may be
explained by the inclusion in the 30 October 2006 figures of revenue from
papers which are purely advertising publications without any editorial

comment such as Newsquest’s “Scoop” although Mr Brannigan accepted

32



91.

92.

93.

94.

during the course of the hearing that these publications do not form part of the

relevant product market in this case.

Finally, even if the new information could be accepted, the OFT argued that
whilst it might suggest that Newsquest had greater market power in East
Sussex than Johnston, it does not show that Newsquest satisfied the test for

dominance.

The Tribunal agrees with the conclusions of the OFT in relation to the
advertising revenue figures. This does not in any sense reflect badly on Mr
Brannigan who, we are sure, made every effort to produce useful information
to the OFT gleaned from sources available to him and based on his own
experience in the industry. However, accurate advertising revenue figures for
the different newspapers distributed in the possible relevant markets could
only properly be gathered by the OFT exercising its powers to request
information and that the OFT has declined to do. The OFT’s stance in relation
to this complaint means that there are no figures derived from the companies
themselves so that the Tribunal is not in a position to make its own assessment
of the facts. Reliable market share figures simply cannot be calculated in this

casc.

The OFT went on in the Decision to consider whether there were other factors
which indicated that Newsquest or Johnston either did or did not enjoy a
position of market power. There was no evidence that the publishers were
earning supra-competitive profits; there had been successful market entry or
expansion by Newsquest in the region and major advertisers may be able to
exercise countervailing buyer power by playing one publisher off against

another.
Conclusion on single firm dominance

If the OFT had undertaken an investigation, there are many factors which
could have been explored to arrive at a more complete assessment of market
power. For example, the OFT could have explored the fact that it appears that
the incumbent publishers control the supply of printing services for new

entrants. But on the basis of the information before it, the OFT correctly

33



95.

96.

97.

distinguished the markets in Uckfield and Lewes from the market in the
Aberdeen Journals case where Aberdeen Journals had a virtual monopoly with
other players having a combined market share of around 6 per cent: see
Aberdeen Journals v Director General of Fair Trading [2003] CAT 11. The
position in the local markets in Mr Brannigan’s case was not clear cut. It
follows that the Tribunal finds that Mr Brannigan has not shown that the
OFT’s Decision is flawed by a material error of law, fact or appraisal. This

ground of appeal must therefore be rejected.
(c) Collective dominance

The Revised Notice of Appeal asserts that the OFT wrongly failed to consider
whether Johnston and Newsquest occupied a position of collective dominance

in East Sussex.

The allegations of collective dominance were put forward by Mr Brannigan in
order to overcome two difficulties that his case otherwise faced. The first was
that, looking at the East Sussex market, Newsquest and Johnston’s readership
figures were roughly the same (33% and 37% respectively) making it difficult
for him to argue that they were individually dominant. The second was that
looking at the Uckfield and Lewes markets separately, it was Johnston which
clearly had the higher readership figures but the main allegations of abusive
conduct (such as the launch of the Uckfield Leader) were allegations against
Newsquest rather than Johnston. Mr Brannigan suggested that the reason why
the “market spoiler” Uckfield Leader was launched by Newsquest in Uckfield
rather than Johnston taking advantage of its larger market share in Lewes to
launch a free newspaper there itself was that Newsquest and Johnston operated
a tacit agreement that they would not launch free newspapers in areas where

they both distributed paid-for papers.

The Chapter II prohibition refers to “any conduct on the part of one or more
undertakings which amounts to the abuse of a dominant position in a market”.
It is well established in the case law of the Community Courts that an abuse of
dominance can be committed by several undertakings which together hold a

dominant position, without each being dominant individually. Such a situation

34



98.

99.

can arise where two companies present themselves, or act together, on a
particular market as a collective entity. This may be the result of an
agreement among them which restricts how they supply their goods or
services to the market, for example in the case of a shipping conference. In
the absence of such overt or formal links, it is necessary to consider whether
the market in which the allegedly dominant undertakings are active exhibits
the characteristics which enable a position of collective dominance to become

established.

In Case T-342/99 Airtours v Commission (“Airtours”) [2002] ECR II-2585,
paragraph 62, the Court of First Instance (“the CFI”) set out three
characteristics which must be exhibited by a relevant market in order for it to
be possible to conclude that participants in that market occupy a collectively

dominant position:

(1) The market must be transparent. This means that each undertaking
alleged to be part of the dominant collective entity must be able to
know whether or not the other undertakings are adopting and
maintaining the common policy which it is alleged that the collective

entity pursues.

(2) There must be mechanisms in the market to deter undertakings from
departing from the alleged common policy. This means that it must be
possible for one undertaking within the collective entity to retaliate
against an undertaking which deviates from the common policy in a
way which means that the latter undertaking will not benefit from its

deviation.

3) It must be impossible for competitors and consumers to erode the

advantages which accrue to the collective entity from the common

policy.

Applying these Airtours criteria in the Decision, the OFT stated (footnotes
omitted):

35



“34 Although the newspaper advertising market is transparent
in that both Newsquest and Johnston would have known the
advertisers in their respective publications there is no evidence
to suggest that, in general, they would have known the prices
and, as a result, it would be difficult to monitor pricing
behaviour. Second, it is likely a co-ordinated market outcome
would only be sustainable in Lewes. In Uckfield, Northcliffe
would have to be involved, particularly as Newsquest is a
minor player, and there is no evidence of this. Third, the ability
of bigger newspapers publishers, such as Northcliffe or even
Trinity Mirror, or the more prestigious advertisers who seem to
have some buyer power, to upset the arrangements appears to
be a constraint on tacit collusion.

35 The existence of Newsquest’s Lewes and South Coast
Leader, although no longer targeted at Lewes but just the South
Coast, also appears to shed doubt on tacit collusion in Lewes
between Newsquest and Johnston. Moreover, the continued
expansion of Newsquest’s free newspaper portfolio, and in
particular the Uckfield Leader into the Uckfield and Heathfield
Leader (after Brannigan’s exit) would suggest that there is no
co-ordinated market outcome more generally. Finally, no
evidence was provided to support tacit collusion.

36 The dynamic nature of the market(s) would suggest that
Newsquest and Johnston were in fact competing against each
other not only in Uckfield but also in Lewes and more
generally in East Sussex and that a co-ordinated market
outcome was not possible. In the absence of evidence to the
contrary the conclusion is that collective dominance was
unlikely.”

100. In challenging the OFT’s rejection of collective dominance, the Revised
Notice of Appeal refers to three reports of the CC on mergers involving
Johnston and Newsquest.> Mr Brannigan criticises the OFT’s reference to the
market(s) as “dynamic” asserting that the OFT failed to consider the
increasing concentration of local newspapers and the indications that the
market may not be fully competitive. According to the Revised Notice of
Appeal there were various factors which the OFT should have taken into

account:

3 See CC Reports in Johnston Press plc / Trinity Mirror ple Cm 5495 (May 2002); Gannett UK Ltd /
SMG plc Cm 5782 (March 2003); and Newsquest (London) Ltd / Independent News and Media plc Cm
5951 (October 2003).

36



101.

102.

(a)

(b)

(©)

(d)

the relevance of the practice of “clustering”, that is the tendency for
publishers to focus their operations on particular geographic areas

when launching new titles or acquiring titles from other publishers;

a policy of “live and let live” whereby publishers tacitly share the
market on a geographic basis so that there is only muted competition

where they are present in the same areas;

the difficulty of entry into the market faced by small scale

entrepreneurs including the risk of a “robust response” by incumbents;

the fact that a reporter had told Mr Brannigan that Johnston intended to
exclude him from the market although the exclusionary conduct was
conduct by Newsquest and that “there is at least tacit (if not agreed)
adherence to a policy of ‘live and let live’ as between Newsquest and

Johnston as regards geographical areas in which their titles compete.”

Further, Mr Brannigan submits that the OFT applied the Airfours criteria

wrongly or too narrowly. He contends that:

(a) there is transparency in advertising prices because it is an important
part of the sales teams’ work to know the rates charged by other
newspapers to individual customers and those customers are generally

willing to provide that information; and

(b) the OFT was wrong to assume that retaliation from the other local
publishers would be likely since there was no evidence of this in

circumstances where evidence would have been expected.

Finally Mr Brannigan argues that although the OFT correctly relied on the

effect of Aberdeen Journals as ruling out eliminatory behaviour by an

obviously dominant firm in a local market, it failed to consider whether, in the

case of collective dominance, it was not therefore an obvious and necessary

strategy to allow a party with a small local market share, not expressly covered

by Aberdeen Journals to launch the “spoiler” newspaper.

37



103.

104.

105.

106.

Mr Brannigan’s case therefore was that Newsquest and Johnston occupied a
position of collective dominance in the market for East Sussex and adopted a
joint policy of not publishing a free newspaper in that area. In response to the
launch of Mr Brannigan’s free newspaper in Uckfield, there was a tacit
agreement between Newsquest and Johnston that the former rather than the
latter would launch a spoiler newspaper since if Johnston, with its larger
market share did so, this was more likely to be regarded as behaviour akin to

that condemned in Aberdeen Journals.
The Tribunal’s Analysis

With regard to the application of the Airfours criteria in this case, there is
insufficient evidence for the Tribunal to conclude that the market is
transparent in terms of the prices charged for advertising by the different
publishers. It is clear from Mr Brannigan’s description of how the market
works, that special rates and deals are commonly negotiated by publishers
with important customers. It may or may not be in the interests of such
customers for accurate details of such deals to become widely known. We
cannot be satisfied that the OFT erred in its assessment of the transparency of
the market or that publishers in this market are sufficiently aware of the prices
their rivals charge to be able to anticipate one another’s behaviour and align

their conduct.

The question arises, however, whether transparency as to price is a necessary
ingredient of the first criterion in Airfours in a case where the allegation is not
that the collectively dominant undertakings adopted a common pricing policy
but rather that they pursued a common policy of not launching a free
newspaper. Clearly this aspect of their market behaviour is entirely transparent
since the deviation from such a common policy is seen by the competitors as
soon as the new title appears on the market. Counsel for the OFT argued,
however, that collective dominance cannot be established if only one

particular strand of their business is subject to the alleged common policy.

The Tribunal is not convinced that it is necessary, in every case of collective

dominance, to show that there is price transparency in the market being

38



considered. Indeed, Airtours was itself a case where the tacit co-ordination
alleged related not to the prices charged but to the capacity offered by the
suppliers. The European Commission accepted that tacit co-ordination on the
thousands of different prices charged was not possible but contended that such
co-ordination was not necessary to establish a collective dominant position.
The issue of market transparency considered by the CFI in its judgment was
therefore whether competitors knew the crucial capacity decisions taken by
their rivals: see paragraphs 148 ef seq. However the Tribunal accepts that it is
clear from the [talian Flat Glass case (Joined Cases T-68/89 etc
Societa Italiana Vetro SpA and Others v Commission [1992] ECR 1I-1403) to
which the OFT referred in its Defence, that something more is needed to
establish that two undertakings are collectively dominant than simply an
allegation that there is a tacit agreement between them in respect of one aspect

of their conduct on the market.

107. As to the second element — the likelihood of retaliation by other market
players — the CC Reports on the mergers involving Newsquest and Johnston
do not bear out Mr Brannigan’s contention that publishers might support,
tacitly or otherwise, the elimination of new independent entrants on the basis

of showing an example to others.

108. The CC does refer to the publisher adopting a “live and let live” attitude in the
sense that there is only “muted competition” between them.* But the Reports
do not demonstrate that publishers follow a policy of not launching free
newspapers in areas where they already distribute a paid-for newspaper. On
the contrary, the picture which emerges from the CC reports is that publishers
are more likely to launch a second newspaper in an area in which, or close to
which, they already distribute papers. That is what leads to “clustering”, that
is the trend for publishers to focus on particular geographic areas when either
launching new newspapers or acquiring titles from other publishers.” We do

not see, therefore, that the CC Reports help Mr Brannigan having regard to the

* See e.g. Newsquest (London) Ltd / Independent News and Media plc Cm 5951 (October 2003)
paragraph 2.119.
> Gannett UK Ltd / SMG plc Cm 5782 (March 2003) paragraph 3.7.

39



109.

110.

facts of this particular market. Mr Brannigan’s arguments on this point must

therefore be rejected.

(d) Alleged abuses

Having come to the conclusions we have on the issues of individual and
collective dominance, the Tribunal does not strictly have to consider the issues
arising from the allegations of abuse. But in deference to the importance of
these issues to Mr Brannigan who lost his livelihood as a result of the events
he describes, we have carefully considered all the allegations made by him. A
number of different matters were put forward by Mr Brannigan as unlawful

conduct which caused the demise of his business:

(1) the threat by Newsquest of litigation concerning Mr Brannigan’s use of

the word “Life” in the title of his new newspaper;

(i1))  the late cancellation of Uckfield Life’s printing slot by Newsquest

(Sussex);

(ii1)  the launch by Newsquest of its own free newspaper, the Uckfield

Leader;

(iv)  selective price discounting offered to Mr Brannigan’s advertising

customers in return for exclusivity; and

(v) other conduct which can generally be described as “spoiling tactics”
such as discouraging distribution points from stocking the Uckfield
Life, denigrating Mr Brannigan’s papers and copying his editorial

material.
(i) Use of the word “Life” in the title of Mr Brannigan’s newspaper

In his Revised Complaint Mr Brannigan described what happened as follows:

“The next major attack from Newsquest (Sussex) was against
our newspaper titles — Lewes Life and Uckfield Life. They
print a Gatwick Life in West Sussex and a Horley Life in
Surrey. Despite the fact that I checked the name use with
Companies House etc, had never heard of the other two titles
out of our area and that no other newspapers in East Sussex had

40



111.

112.

the word ‘life’ in their title, they absurdly put their top
solicitors onto us saying that they owned the right to the word
‘life’ and that we were trying to pass off our paper as a
Newsquest title. Mr Gerritt [a legally qualified friend of Mr
Brannigan] informed them that the word life is generic and can
be used by anyone. He also pointed out that on every front
page of our newspaper we proudly declared that we were a
local, independent newspaper. Despite regular contact to and
fro between them (and increasing costs for a new, small
company such as ourselves), the case has never officially been
dropped against me. Mr Gerritt tried several times to get this
clarified when we hadn’t had any reply, asking them to confirm
no further action was being taken, but no confirmation one way
or the other was forthcoming.”

In the Decision the OFT states that it is unclear whether or not Newsquest has
a legitimate claim to the use of ‘Life’ in its publication titles for the region.
The OFT noted that Newsquest “does appear to use distinct title themes as
with its ‘Leader’ series and it might be able to argue that readers are genuinely
confused”. The OFT found that there was no evidence that the threat of
litigation was without objective justification and aimed at harassing Mr
Brannigan and hence found that no abuse had been established. At the
hearing, Counsel for the OFT referred the Tribunal to Case T-111/96
ITT Promedia v Commission [1998] ECR 11-2937, where the Court of First
Instance stated (at paragraph 60) that “[a]s access to the Court is a
fundamental right and a general principle ensuring the rule of law, it is only in
wholly exceptional circumstances that the fact that legal proceedings are

brought is capable of constituting an abuse of an dominant position”.

It does appear from Mr Brannigan’s evidence that Newsquest published two
newspapers in the South of England using the word “Life” in the title. Mr
Brannigan does not explain how he came to choose that word for the title of
his own newspaper but we accept his evidence that he was certainly not trying
to pass his papers off as Newsquest publications and in fact made clear on his
own papers that they were independent. Nonetheless, the fact that Newsquest
was already using the word ‘Life’ in the titles of two of its newspapers makes
it difficult to conclude that the purpose of the threatened action was to harass
Mr Brannigan. The Tribunal does not therefore regard the OFT’s conclusion

on this point as flawed by error of fact or appraisal.

41



113.

114.

115.

116.

(ii) Cancellation of the print slot

Mr Brannigan’s unchallenged evidence was that before the launch of his paper
in March 2003, he had agreed with Newsquest (Sussex) that they would print
his paper. Newsquest’s then print manager told Mr Brannigan or his staff that
there were plenty of slots available so he could choose any day to go to print.
In February 2003, they agreed on a 2 am slot on Friday morning with
distribution on Friday morning by 9 am. According to Mr Brannigan, this
gave his paper a longer editorial window to get stories out to the public as
fresh as Thursday night. The launch of the paper was planned for
28 March 2003.

However, one week before the first issue Newsquest (Sussex) cancelled the
print slot and informed Mr Brannigan that they had no other print slot at any
time of the week. Mr Brannigan described this as “a major problem” that

“nearly stopped us before we had even begun”.

Mr Brannigan managed to persuade another Newsquest printer, Newsquest
(Essex) to agree to print the paper. The Revised Complaint described the
effect of this change:

“This change involved many extra concerns and costs, such as
transporting the papers from Colchester to the south coast,
different technical specifications to the ones we’d set up for
with Newsquest (Sussex) and an earlier print slot necessitating
reviewing our whole procedures. As well as having to buy
extra computers ... we also had less time to collate the late
breaking stories of importance due to the earlier print slot,
losing us ground on our competitors.”

In May 2003, Mr Brannigan heard that the print manager at Newsquest
(Sussex) was sacked for accepting Mr Brannigan’s business. Mr Brannigan
contacted the print manager in March 2006 and passed his details on to the
OFT. The former print manager was reluctant to provide evidence because,
we are told, he was party to a confidentiality agreement as the result of the
settlement of his unfair dismissal claim. Mr Brannigan believes he would have
been prepared to do so in response to a formal request from the OFT but, as

the OFT decided not to pursue any investigation, this point has not been

42



117.

118.

followed up. On that basis, there is no first hand evidence before us as to why
the Thursday/Friday night print slot was cancelled and why the Newsquest
(Sussex) print manager was sacked, other than Mr Brannigan’s supposition
and his account of what he heard at the time and of what the print manager
told him when Mr Brannigan contacted him in March 2006. We do not know
what justification Newsquest (Sussex) would have provided to the OFT or to

the Tribunal if they had been asked.

Further, since another arm of the Newsquest undertaking, Newsquest (Essex)
did in fact carry out the printing, it would be difficult to characterise the
refusal Newsquest (Sussex) as abusive, albeit that use of Newsquest (Essex)’s
facilities were less favourable to Mr Brannigan than the original deal with
Newsquest (Sussex). The arguments put forward by Mr Brannigan to show

that the Decision was flawed in this respect are not persuasive.
(iii)  The launch of the Uckfield Leader by Newsquest

Mr Brannigan has described the free newspaper, the Uckfield Leader,
launched by Newsquest in around June 2003 as a “market spoiler” designed to
eliminate him from the market. By launching this free newspaper and offering
free or heavily discounted advertising space to Mr Brannigan’s customers in
return for them placing no more advertisements with the Uckfield Life,
Newsquest undermined the viability of Mr Brannigan’s Uckfield paper. Mr
Brannigan gave the example of Halifax Estate Agency in Uckfield. According
to Mr Brannigan, Halifax were delighted with the response from their
advertising with him in the initial issues of the Uckfield Life and provided a
testimonial to the fact which was printed in Mr Brannigan’s papers in
May 2003. Despite this, within four weeks, Halifax had withdrawn its
advertising from Mr Brannigan’s titles. When Mr Brannigan or his staff
contacted the estate agency they confirmed that they had pre-agreed a run of
free advertising with Newsquest (Sussex) as long as they withdrew their

advertising from Mr Brannigan’s papers:

(13

. He told our Uckfield sales person ... that Newsquest
(Sussex) were targeting the local property market to prevent us
extending our revenue reach in East Sussex, based on the fact

43



that estate agents tend to follow one another and tend to
advertise en masse. This wasn’t a late space deal to run an
advert Newsquest already had for the Halifax within their
production department as often happens within advertising, it
was to run newly designed, weekly full-page colour adverts at
no cost.” (See the Revised Complaint paragraph 18).

119. Mr Brannigan asserts that other companies who had said that they were happy
with his product and service “suddenly started to cancel without reason”. Mr
Brannigan provided the OFT with a statement from a former employee who

confirmed his evidence regarding the Halifax estate agency account.

120.  The Decision dealt with this complaint as follows:

“40  Brannigan asserts that ‘To launch the Uckfield Leader,
targeting a small, rural town with a mere 10,386 households
would appear to go against company [Newsquest] ethos and
would indicate a change in usual practice, unless launched as a
market spoiler’ ... . In Aberdeen Journals Decision (2)
[paragraph 108] it is clear that the intention was to use the
Herald and Post as a fighting title which was resurrected when
the Independent entered the market but would be wound down
after it exited. However, at the time of the complaint,
Newsquest might well have been able to argue that the launch
of the Uckfield Leader was a natural expansion of Newsquest’s
‘Leader’ series of free newspapers and that its launch, although
precipitated by the entry of the Uckfield Life, was simply a
competitive response.

41 A response to competition even by a dominant company is
not in itself anticompetitive. The opinion of the Advocate
General in Compagnie Maritime Belge, where ‘fighting ships’
and price cuts were employed, was that ‘... competition law
should not thus offer less efficient undertakings a safe haven
against  vigorous competition even from dominant
undertakings’. He went on to say that ‘Different considerations
may, however, apply where an undertaking which enjoys a
market position of dominance approaching a monopoly,
particularly where price cuts can be implemented with relative
autonomy from costs, implements a policy of selective price
cutting with demonstrable aim of eliminating all competition’.
In Compagnie Maritime Belge the liner conference had a
market share of over 90%. Aberdeen Journals had a virtual
monopoly (Paragraph 19). In Brannigan’s case such a situation
did not exist. In Uckfield, Newsquest had a readership of just
7% Also, the other main players in the market(s) with
potentially more advertising revenue to lose did not behave in a
similar way to Newsquest by introducing new titles or

44



121.

122.

predating. Moreover, Newsquest would be unlikely to eliminate
them from the market since they would probably have been of
comparable efficiency and size. In view of this situation it is
unlikely that, at the time, the Uckfield Leader could be
considered simply as a fighting title to eliminate only
Brannigan and protect Newsquest’s limited market share in
Uckfield, even if Newsquest was dominant in some market
covering paid-for and free newspapers (which the OFT does
not believe it is), since its entry would affect the other players
in the market.

42 If the product market was simply free newspapers it would
seem a pointless exercise for Newsquest to launch a market
spoiler in Uckfield where it had no interests to protect. It is not
a credible strategy for a publisher to prevent an entrant from
entering a market which it has no long term intention of
contesting. Thus the only plausible strategy would have been
that entry by Newsquest was a genuine response to
competition.

43 With hindsight, this does appear to have been the case. The
Uckfield Leader is still around in 2006, almost three years after
the events, and has expanded to become the Uckfield and
Heathfield Leader. This would suggest that it was not launched
purely as a market spoiler to thwart a new entrant.”

A number of different but connected alleged abuses arise out of the launch of
the Uckfield Leader. The newspaper itself is described as a “market spoiler”.
It is alleged that Newsquest engaged in predatory pricing and price
discrimination by offering free advertising space to Mr Brannigan’s customers
and that it was able to do this only by cross subsidising the losses in the
Uckfield Leader with profits from its other publications. It is further alleged
that they offered exclusive deals to advertisers by making the offer of free
advertising space conditional on the customer withdrawing its advertisements

from the Uckfield Life.

Mr Brannigan commented that the question of Newsquest’s motivation in
launching the Uckfield Leader might have been resolved if the OFT had asked
Newsquest to disclose its contemporaneous documents concerning the launch.
These might either have shown that it was launched in response to the
appearance of the Uckfield Life or equally might have shown that Newsquest
had planned the launch before they knew about Mr Brannigan’s business

plans. If the latter had been demonstrated, this might have gone some way to

45



123.

124.

125.

126.

127.

dispelling the sense of grievance Mr Brannigan feels about what happened to

his business and the OFT’s response to his complaint.

But as it is, we simply do not know how it came about that Newsquest
launched their free newspaper. We also do not know whether Mr Brannigan’s
assertion that it was particularly his customers who were targeted for the free
advertising runs is correct. Newsquest might have been able to show that they
offered the same introductory deals to all customers regardless of whether they
advertised in the Uckfield Life or not. The Tribunal concludes that there is not
enough evidence to suggest that the OFT has made a material error of law, fact
or appraisal when assessing whether the launch of the Uckfield Leader was in

fact intended as a “market spoiler”.

Further it is difficult to see the business logic in Newsquest which had a
readership of only 7 per cent in the Uckfield market launching a market
spoiler and attempting to impose customer exclusivity where there were
already three other competing papers. Since no inquiries were carried out by
the OFT there is no contemporaneous evidence either supporting or refuting

Mr Brannigan’s assertion that this was done in collusion with Johnston.

The CC Reports to which Mr Brannigan referred us do not support the
contention that the launch of this newspaper by Newsquest was an unusual
step for a publisher to take. On the contrary, as discussed earlier, the Reports
note that publishers tend to launch new papers in areas where they already

have a presence.

The OFT was right to regard it as relevant that the Uckfield Leader was still
being published in 2006 and has expanded to become the Uckfield and
Heathfield Leader.

Although the Revised Complaint alleges that the fact that the Uckfield Leader
contained advertising from companies based in Haywards Heath and Burgess
Hill rather than from Uckfield businesses, the Tribunal does not regard that as
necessarily pointing to an unjustified cross-subsidy of the Uckfield Leader by

other Newsquest papers. It is not surprising that the initial issues of a new

46



128.

129.

130.

local paper have to include some material gathered from other sources whilst

the paper builds its local reputation.

With regard to the sale of advertising below cost, it appears to be accepted by
Mr Brannigan that the free advertising offered to the Uckfield Life’s customers
was advertising in the new Uckfield Leader rather than in the established paid-
for Argus newspaper. The OFT concluded that abusive conduct has not been
established because short run promotions which often involve selling below
average variable costs for a limited period are widely used in many markets
especially when a new product is introduced to the market. The OFT cites its
draft Guidelines on the Assessment of Conduct OFT 414a, paragraph 4.12 in
support of its conclusion that “the introduction of a new product is a legitimate
commercial reason for pricing below [average variable cost] in order to build
up a large enough customer base to allow it to achieve and benefit from

economies of scale until profitability is reached”.

The Tribunal leaves open the correctness of the OFT’s submissions in this
regard.® But having regard to the lack of contemporaneous evidence from
Newsquest which only the OFT was in a position to gather, the Tribunal
cannot conclude that Newsquest’s conduct relating to the Uckfield Leader

constituted an abuse of any of the kinds referred to in paragraph 121, above.
(iv)  Other alleged abuses

The Revised Complaint raised various other matters:

(a) defamatory remarks made by both Newsquest and Johnston;

(b) targeting by Newsquest’s Uckfield Leader of collection points used by
Mr Brannigan to distribute the Uckfield Life; and

(c) copying Mr Brannigan’s editorial material.

® Recent European case law points in a different direction: see Commission’s decision of 16 July 2003
relating to a proceeding under Article 82 EC (Case COMP/38.233 — Wanadoo Interactive) [2005]
5 CMLR 120, recital 307 and Case T-340/03 France Télécom SA v Commission, judgment of
30 January 2007, paragraph 217. The CFI’s judgment is on appeal to the European Court of Justice in
Case C-202/07 P France Télécom SA v Commission (judgment pending).

47



131.

132.

133.

134.

The Tribunal agree with the OFT’s conclusion that it did not have sufficient
evidence before it to find that any of this conduct went beyond what would be

a permissible competitive response to a market entrant.
3) Infringement of the Chapter | prohibition

There were two aspects to the complaint by Mr Brannigan that Newsquest was
a party to agreements which infringed the Chapter I prohibition. The first
arose from the agreement alleged to have been entered into between
Newsquest and some of Mr Brannigan’s customers to the effect that they
would advertise exclusively with Newsquest’s papers, or at least that they
would not advertise in the Uckfield Life. We agree with the OFT’s conclusion
that, given Newsquest’s low readership in Uckfield it is unlikely that this
agreement would fall within the Chapter I prohibition.

The second aspect concerned the alleged horizontal arrangement between
Newsquest and Johnston. Mr Brannigan stated in the Revised Complaint that
Newsquest and Johnston “have been strongly rumoured within the industry to
have a private cartel agreement concerning areas along the south coast, which
is why no spoiler was launched in Lewes also.” In any event, we do not think
that it was open to the OFT, without undertaking some level of investigation
which they declined to do, to conclude that any horizontal agreement existed

between Newsquest and Johnston.
VIl CONCLUSION

The Tribunal unanimously dismisses Mr Brannigan’s appeal. Mr Brannigan
in his closing remarks at the hearing before us commented that, having regard
to the money that the OFT has spent “basically just defending their right not to
look into it”, he wonders whether some of that money would have been better
spent investigating his claims. Mr Brannigan has pursued his case from
October 2004 to the present with courtesy as well as diligence and has done
his best to cooperate with the OFT as regards the provision of information and
lines of inquiry. We can understand his frustration that he is no further forward

now than he was when his newspapers first went out of business.

48



FOR THE REASONS SET OUT IN THIS JUDGMENT, the Tribunal dismisses the appeal.

Vivien Rose Graham Mather Vindelyn Smith-Hillman
Charles Dhanowa 26 July 2007
Registrar

49



	I Introduction

	II Factual background

	Market overview
	The background to Brannigan Publishing
	The launch of the Uckfield Life and Lewes Life newspapers
	Conduct in Uckfield

	III Statutory framework

	IV The revised notice of appeal

	V The test which the Tribunal must apply

	VI The grounds of appeal 

	(1) Failure to consult Mr Brannigan before adopting the Decision
	The parties’ submissions
	The Tribunal’s Analysis

	(2) Infringement of the Chapter II Prohibition
	(a) Definition of the relevant market
	(b) Single firm dominance
	(i) Readership figures
	(ii) Share of titles
	(iii) Estimates of advertising revenue
	Conclusion on single firm dominance


	(c) Collective dominance
	The Tribunal’s Analysis

	(d) Alleged abuses
	(i) Use of the word “Life” in the title of Mr Brannigan’s newspaper
	(ii) Cancellation of the print slot
	(iii) The launch of the Uckfield Leader by Newsquest
	(iv) Other alleged abuses


	(3) Infringement of the Chapter I prohibition

	VII Conclusion


